Modellen machinetransporter

Machinetransporters bestaan al meer dan 50 jaar en in de loop der jaren zijn er verschillende uitvoeringen van de machinetransporter ontstaan. Tegenwoordig kom je machinetransporters tegen in Bakwagen, schamelwagen, plateauwagen maar ook hydraulisch kantelbare machinetransporters. We zullen hier in het kort de voor- en nadelen van de verschillende machinetransporters toelichten.

Bakwagen machinetransporter

De bakwagen uitvoering van de machinetransporter heeft twee grote voordelen. Hij is compact en heeft een lage laadvloer en daarmee een laag zwaartepunt. Het nadeel is dat de bakwagen machinetransporter door de wielen naast de bak breder is dan bijvoorbeeld een plateauwagen. Daarnaast is door het tandemas systeem het aan te raden steunpoten aan de achterkant te monteren om te helpen bij het op- en afrijden. Afhankelijk van het gebruik is hij voorzien van twee verplaatsbare oprijplaten of een volledige oprijklep. Qua afmetingen kom je bakmaten tegen tussen de 200×125 tot aan de 400×175. De bakwagen machinetransporter worden vooral gebruikt voor de kleine graafmachintjes, minikraantjes en b.v. grasmaaiers.

Machientransporter met wielen naast de bak

Plateauwagen machinetransporter

Het grote verschil tussen de bakwagen en plateauwagen machinetransporter is de positie van de wielen. Waarbij die bij de bakwagen naast de bak zitten, zitten ze er bij de plateauwagen machinetransporter onder. Dit heeft voordelen en nadelen. Voordeel van wielen onder de bak is de beperkte breedte van de machinetransporter. Op een 160cm brede plateauwagen machinetransporter kun je ook machines kwijt van 160cm breed. Bij een bakwagen komt de totale breedte dan al snel op 200cm. Het nadeel van wielen onder de laadvloer is de grotere oprijhoogte waardoor niet alleen langere oprijplaten nodig zijn, maar ook het zwaartepunt hoger wordt. Dit kan enisgzins opgelost worden door het toepassen van kleinere wielen en platte banden, maar dan nog blijft de laadvloer van een plateauwagen hoger dan de laadvloer van een bakwagen. Verder hebben beide modellen het nadeel van de tandemas.

Machinetransporter met wielen onder de laadbak

Schamelwagen machinetransporter

Om het probleem van de stabiliteit bij een tandemas op te lossen kan men kiezen voor een schamelwagen machinetransporter. Dit wordt vooral gedaan zodra de lengte van de bak 4meter of groter moet zijn omdat dan de nadelen van een tandemas machinetransporter te groot worden. Bij een schamelwagen kunnen de wielen onder de laadvloer zitten, of naast de laadvloer, met alle hierboven omschreven voor- en nadelen. Niet alleen is de schamelwagen, door de assen voor en achter stabieler, ook rust er geen gewicht meer op het trekkend voertuig. Het nadeel is wel dat achteruitrijden wat lastiger is met een schamelwagen dan met een tandemas wagen.

Vanwege gewijzigde eisen inzake de reminrichting van schamelwagens, en de hoge kosten die de benodigde aanpassingen met zich meebrengen, worden schamelwagens niet meer nieuw op de Nederlandse markt aangeboden.

Schamelwagen machinetransporter

Schamelwagen met zwanehals

Daarnaast bestaat er nog een combinatie van die twee, de schamelwagen machinetransporter met zwanehals. Hierbij zitten de voorwielen onder de laadvloer, en de achterwielen naast de laadvloer. De laadvloer wordt dan verdeeld in 2 stukken, een laag deel aan de achterkant om de machine op te zetten, en een hoger deel aan de voorkant voor bijvoorbeeld extra gereedschap of de graafbek. Waarbij tandemas machinetransporters eigenlijk niet langer zijn dan 4 meter, kunnen schamelwagens wel tot 12 meter lang gebouwd worden. Dat kan een voordeel zijn als er bijvoorbeeld een minishofel en een minikraan tegelijk op de klus nodig zijn.

Vanwege gewijzigde eisen inzake de reminrichting van schamelwagens, en de hoge kosten die de benodigde aanpassingen met zich meebrengen, worden schamelwagens niet meer nieuw op de Nederlandse markt aangeboden.

Hydraulisch kantelbare machinetransporter

De laaste jaren zien we ook steeds meer hydraulisch kantelbare machinetransporters. Dit kan zowel bij de bakwagen- als de plateauwagen uitvoering gedaan worden. Door de laadvloer hydraulisch kantelbaar te maken kun je ofwel volstaan met een zeer korte oprijklep, of, en dat kan belangrijk zijn voor bijvoorbeeld hoogwerkers, er kan een zeer kleine oprijhoek van soms maar 10 graden bereikt worden. De hydraulisch kantelbare machinetransporter heeft eigenlijk maar een nadeel ten opzichte van de gewone tandemas machinetransporters, en dat is de wat hogere prijs. Hierdoor wordt door de meeste klanten alleen voor de hydraulisch kantelbare uitvoering gekozen als de oprijhoek anders te groot zou zijn voor bepaalde machines.

Machinetransporter met hydraulisch gekantelde laadbak en oprijklep

Alternatieven

In een aantal gevallen kan ook voor een ander soort aanhangwagen gekozen worden. Zo kan een gewone bakwagen voorzien worden van een set losse oprijplaten en een set steunpoten. Ook kan er voor een autotransporter of multitransporter gekozen worden. Toch zullen veel bedrijven, zeker wanneer de machines vaak vervoerd moeten worden, ervoor kiezen om een speciaal daarvoor ontwikkelde wagen te kopen omdat zowel de veiligheid als het gebruiksgemak beter zullen zijn.

Speciaalbouw machinetransporter

Als laatste kunt u kiezen voor speciaalbouw. Op basis van uw wensen en specificaties kunnen wij, zolang het aan de regelgeving blijft voldoen, een machinetransporter voor u maken die geheel aan uw doel is aangepast. Hiervoor kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.